’01- zasady gry
’01 to cykl rodzajów gier opartych na tych samych zasadach- różniących się jedynie wynikiem, który należy uzyskać. Nazwa wzięła się od ilości punktów do zdobycia (301, 501 itd. czyli ’01).
Najpopularniejszą odmianą tej gry jest 501- obowiązuje na mistrzostwach świata w dart.
Rozgrywka dla 2 (ewentualnie więcej) osób.
Cel gry: uzbieranie ustalonej ilości punktów punktów.
Wersja domowa/amatorska
Na tablicy/kartce zapisujemy 501 punktów. Za pomocą kolejnych rzutów do tarczy minusujemy wynik, aby dojść do 0, co oznacza wygraną (patrz: jak zapisywać punkty dart)
Rzuca się naprzemiennie, po 3 lotki w kolejce.
Punkty liczone są w sposób standardowy (patrz: ogólne zasady dart)
Aby zakończyć grę, należy wyrzucić dokładną ilość pozostałych punktów. Gdy do końca pozostało 6 punktów, musimy trafić równowartość 6 punktów, nie więcej.
Możemy więc:
– rzucić pierwszą lotką 6 punktów- koniec (uwaga: standardowo obowiązującą wersją jest „double-out„, patrz niżej)
– rzucić pierwszą lotką 4, a drugą 2- koniec
– rzucić pierwszą lotką 2, drugą 3 punkty i trzecią 1 punkt- koniec
– rzucić pierwszą lotką podwójne pole 3- koniec
itd.
Jak widać, gra może zostać zakończona już przy pierwszym rzucie kolejki.
Nie można jednak przekroczyć wyniku- w takim przypadku rzuty z danej kolejki zostają anulowane i oddajemy grę przeciwnikowi z niezmienionym stanem punktowym.
Wersja „Double-out”
Wersja ta różni się od amatorskiej sposobem zakończenia gry. Obowiązuje na profesjonalnych rozgrywkach.
Aby zakończyć grę, należy trafić pozostałą do końca liczbę punktów, poprzez trafienie w pole podwójne (38 punktów do końca- musimy trafić pole 2×19).
Jeśli po nieudanym rzucie, nie ma możliwości skończyć polem podwójnym, kolejka nie liczy się.
Np.:
- Pozostało do rzucenia 8 punktów.
- Rzut 1- nieudana próba zakończenia gry trafieniem w pole 2×4, trafiono 7. Pozostało 1
- Brak możliwości zakończenia rzutem w pole podwójne- kolejka nieważna i kolejną znów rozpoczyna się ze stanem 8 punktów.*
Uwaga: pole bull’s eye (środek) liczone jest przy zakończeniu jako podwójne 25.
*jedną z najczęściej stosowanych w rozgrywkach „barowych” modyfikacji jest karanie gracza przekraczającego wynik. Punkty z przekroczonej kolejki dodawane są do puli.
Np.:
1. Do rzucenia pozostało 8 punktów
2. Gracz rzuca pierwszą lotką 4 punkty, a drugą potrójne pole 7, więc 21 punktów. Zebrał 25 punktów i przekroczył wynik.
3. W następnej kolejce gracz musi rzucić nie 8 punktów, a 33 (8 punktów, które przeszły z poprzedniej kolejki i 25, które „przestrzelił”).
Nie jest to oficjalna modyfikacja gry.
Wersja „Double-in„
Aby rozpocząć grę i zapisywanie wyniku, należy trafić pole podwójne. Dopiero od momentu trafienia podwójnego pola, punkty są zliczane i zapisywane na tablicy.
Np.:
Rzut pierwszy– 3×20- nie liczy się
Rzut drugi– 2×18- rozpoczyna się liczenie, 36 punktów
Rzut trzeci– 4punkty.
Gracz rozpoczął grę i zdobył 40 punktów- pierwszy rzut nie został zaliczony, gdyż nie trafiono przed nim w pole podwójne.
Liczenie wygranych
Liczenie wygranych rund odbywa się na zasadzie punktacji tenisowej.
Pojedyncza wygrana partia to leg. Po zdobyciu określonej przed grą liczby legów (zwyczajowo 3) gracz wygrywa set (czyli set= 3 wygrane legi).
Po osiągnięciu ustalonej liczby setów, mecz uznaje się za wygrany.
Podsumowanie
Dokładnie na tej samej zasadzie, co powyżej, gra się we wszelkie odmiany: 101, 201, 301 (popularna), 401, 501 (obowiązuje na mistrzostwach), 601 itd.
Ciekawostki
1. Grę w 501 można skończyć w 9 rzutach i każde osiągnięcie tego wyniku jest dużym osiągnięciem. Na dzień dzisiejszy 01.2011, żadnemu polskiemu zawodnikowi nie udało się tego osiągnąć na oficjalnych zawodach (edit 03.2012: pierwsza dziewiątka zdobyta na turnieju soft przez Bartosza Sobczyńskiego w Poznaniu)
Możliwa droga do zwycięstwa:
a. T20,T20,T20
b. T20,T20,T20
c. T20,T15,D18
2. W 2010 roku Phil Taylor (zawodnik Unicorn) w trakcie pojedynku z Jamesem Wade, dwukrotnie zakończył grę 9 lotkami: