Cricket- zasady gry

Inna nazwa: Mickey Mouse

Cel gry: zamknięcie wszystkich punktów i uzyskanie wyniku wyższego lub równego przeciwnikowi (spokojnie- po przeczytaniu zasad wszystko powinno być jasne).

Ilość graczy: 2-?

Zamykanie punktów

Na tablicy zapisuje się punkty od 20 do 15 i bull’s eye (piszemy od góry do dołu).
Jednym z celów gry, jest zamknięcie wszystkich zapisanych pól. Uzyskuje się to poprzez trzykrotne trafienie w dane pole (bądź równowartość uzyskiwaną za pomocą pól podwójnych lub potrójnych).

Aby zamknąć pole 19 mamy więc różne możliwości:

  • trafienie 3 lotkami pola 19
  • trafienie 1 lotką 19 a drugą 2×19
  • trafienie 1 lotką 2×19 i 2 lotką 2×19
  • trafienie 1 lotką 3×19

Przy czym nie musimy zamknąć pola w jednej kolejce.

Uwaga: środek tarczy liczony jest: zewnętrzna część (25 punktów) jako pojedynczy, a bull’s eye jako podwójny (50 punktów).

Po trafieniu w pole, zapisujemy na tablice obok punktów znak „/”.
Po drugim trafieniu poprawiamy znak na „x”.
Po trzecim (a więc zamknięciu) otaczamy x kółkiem.
W ten sposób pole zostaje zamknięte (zaliczone).

Pierwszym celem gry jest zamknięcie wszystkich wymaganych pól. Wtedy możliwy jest koniec gry, który następuje, gdy mamy więcej (lub tyle samo) punktów, co przeciwnik.

Jak zdobywa się punkty?

Punkty można zdobyć na 2 sposoby:
1. Po zamknięciu pola przez gracza A, każdy rzut tego gracza w to pole dolicza mu punkty do wyniku. Stan taki trwa aż do czasu zamknięcia tego pola także przez gracza B. Wtedy pole wykluczane jest z gry (martwe).

2. Po zamknięciu pola przez gracza A, gracz B także prędzej czy później musi zamknąć to pole. Każdy jego rzut aż do zamknięcia, dodaje odpowiednią ilość punktów na konto gracza A.

Przykład:

Gracz A ma zamknięte 20. Gracz B ma 1 trafienie w 20 i stara się zamknąć to pole.
Rzut 1- 20 punktów. Graczowi A dopisujemy 20 punktów do licznika, a gracz B dolicza sobie trafienie.
Rzut 2- 20 punktów. Graczowi A dopisujemy kolejne 20 punktów do licznika, a gracz B dolicza sobie trafienie i zamyka pole, dzięki czemu dalsze trafienia któregokolwiek gracza w te pole, nie będą punktowane.

Jednakże:

Gracz A ma zamknięte 20. Gracz B ma 1 trafienie w 20 i stara się zamknąć to pole.
Rzut 1- 3×20 punktów. Graczowi A dopisujemy 40 (!) punktów do licznika, a gracz B zaznacza pole, jako zamknięte.
Dzieje się tak, ponieważ gracz w rzucie 3×20 zalicza jakoby 3 trafienia w pole 20. Jednak już po drugi „trafieniu” zamknął pole i dalsze punkty nie są zliczane.

Podsumowanie:

Gra wydaje się skomplikowana, ale wystarczy przeanalizować opis i spróbować zagrać, a wszystko staje się proste i zrozumiałe.

Cricket jest bardzo popularny, ze względu na to, że dużą rolę pełni w nim odpowiednia strategia.

Ile punktów zebrać przed zamknięciem pól, aby nie mieć za mało na koniec gry?

Które pola będzie trafiał przeciwnik i jak na jego błędach zebrać najwyższą wartość licznika?

Ile punktów narzucać, aby zamknąć pola przed przeciwnikiem?

Ciekawostki:

Możliwe jest wygranie gry 8 lotkami: T20, T19, T18, T17, T16, T15, as long as one is a double bull.

Cricket a modyfikacje:

Cricket bez punktów

Gra polega tylko na zamykaniu pól. Kto pierwszy zamknie wszystkie, ten wygrywa (podobieństwo do „Around the clock„).

Rozszerzony cricket

Zasady gry identyczne, ale dodajemy do gry pola 10-14 (a więc grają pola od 10 do 20 i bull’s eye)

Cricket zapowiadany

Przed rzutem zapowiada się, które pole jest celowane. Rzut liczy się tylko, jeśli lotka trafi w zapowiedziane pole (ale działa na niekorzyść, jeśli trafi w pole punktujące przeciwnikowi).

Miłej gry!

Zainteresuje Cię także: